Samäganderätt vid försäljning av sambors fritidshus

Hej!! Min sambo och jag ska separera. Tillsammans äger vi en fritidshus sen ca 8 år. Båda två står på lagfart och lån. Inget samäg.avtal är upprättat. Nu undrar jag: Han har stått för alla renoveringskostnader och jag har betalat lånet i alla år. Har jag rätt till hälften vid ev. försäljning eller ska hans utgifter räknas av? Mvh/Gullan

Lawline svarar

Hej, Eftersom det rör sig om ett fritidshus kommer sambolagens regler inte att bli tillämpliga då fritidshus enligt 7 § sambolagen inte ska räknas som gemensamt bostad och bohag. Därmed spelar ert samboförhållande ingen roll i sammanhanget. Vad som istället blir avgörande i ditt fall är huruvida ni äger bostaden med samäganderätt enligt samäganderättslagen. Det bör vara fallet då ni båda står på lagfart och lån och då ni båda bidrar ekonomiskt. Enligt dessa regler äger ni alltså fastigheten tillsammans och därmed bör du också ha rätt till hälften vid en ev. försäljning. Att ni har stått för olika kostnader som lån och renovering borde inte påverka din rätt att få ut den del du är berättigad till enligt kontraktet; se 1 § samäganderättslagen (https://lagen.nu/1904:48_s.1). Med vänlig hälsning Patrick
Lawline RådgivareRådgivare