Trafikförsäkringsavgift när fordonsägare avliden

fordonsförsäkring, den avlidnes bilförsäkring har utått och 14 månader har föflutit. Påminnelser från försäkringsbolag har skickats och ärendet skickat automatiskt till traff- föreningen. Arvingar till dödsboet har ej fått någon avi eller påminnelse. enligt adessändring skall posten efter ett år gå i retur till F-bolaget och F-föreningen. vad gäller skall arvingar betala böterna. ps avlidne = fortfarande ägare av fordonet enligt reg.

Lawline svarar

Hej, Trafikförsäkringsföreningens fordran ska precis som den avlidnes andra skulder tas med i bouppteckningen. Om det inte finns planer på att fordonet ska skrivas över på någon dödsbodelägare eller säljas kan det vara lämpligt att snarast ställa av fordonet hos Transportyrelsen. Trafikförsäkringen debiterar nämligen den som är registrerad som ägare till fordonet på trafikfökringsavgift för varje dag fram till att fordonet blir återförsäkrat alternativt avställt (se 2 § trafikskadelagen https://lagen.nu/1975:1410#P2S1).
Rasmus JosefssonRådgivare