Bestrida en fordran

Min fru och våra barn är i en affär, i ett enskilt rum har en sadel lämnats framme på en provbock intill står en stege, en av pojkarna tar sig upp i sadeln. Händelsen uppmärksammas av personal, de synar sadeln och finner skador,. de kräver nu oss på en avgift för värdeminskning exlusive moms. Är detta rimligt?

Lawline svarar

Hej. Tack för din fråga. Utan vidare kännedom om skadans omfattning med mera är det svårt för mig att avgöra om det är rimligt att affären kräver er på ersättning. Om ni inte vill betala det belopp som affären kräver av er kan ni bestrida fordringen. Det ni skall göra då är att meddela affären skriftligen att ni bestrider kravet och på vilka grunder. Affären kan då välja att gå vidare med det här till antingen Kronofogdemyndigheten eller tingsrätten. Om de vänder sig till Kronofogdemyndigheten och ansöker om ett betalningsföreläggande mot er skall ni skicka in ett skriftligt överklagande där ni anger på vilka grunder ni överklagar. Om ärendet går till tingsrätten skall ni inge ett svaromål enligt 42 kapitlet 7 § Rättegångsbalken där ni anger bland annat på vilka grunder ni bestrider stämningen. Tänk på att ni riskerar att bli tvungna att betala motpartens rättegångskostnader om ni förlorar ett mål i domstol. Lycka till! Länk till rättegångsbalken: https://lagen.nu/1942:740 Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare