Bestrida en fordran

Hej, Jag har kommit in i tvist med Hyresvärden i samband med flytt från hyresbostad och undrar om ni kan hjälpa mig att få rätt på saken? Följande har hänt: Jag är anklagad av hyresvärden att jag har rökt i lägenheten och på grund av det har fläkten fått skada och kräver mig på summan motsvarande fläkt priset + montering, vilket jag bestrider på följande grunde: 1. När jag flyttade in i lägnheten redan då fläktskåpet haft ett främmande lukt, (gammal mat), som jag inte klagad då jag ansåg att det var i sin ordning eftersom lägenheten är i begagnad skick. Jag har inte använd fläktskåpet på grund av lukten. 2. Jag har bott i lägenheten i ca 1 år, och slutade röka för 5 månader sedan. Jag var inte stor rökare och lägenheten luktade inte rök i övrigt. Kan ni hjälpa mig att reda ut det? Hoppa på hjälp MVH

Lawline svarar

Hej. Om din hyresvärd hävdar att du har åsamkat skada ligger det också på hyresvärden att bevisa det. Om du inte anser att du gjort någon skada på bostaden tycker jag att du gör rätt i att bestrida hyresvärdens krav på ersättning. Du bör skriftligen meddela borgenären (hyresvärden) om att du bestrider deras krav samt ange grunderna för bestridandet. Borgenären har då att välja mellan att acceptera att du inte kommer att betala eller gå vidare till antingen kronofogdemyndigheten eller tingsrätten. Om de vänder sig till kronofogdemyndigheten och ansöker om ett betalningsföreläggande mot dig gäller samma sak där, det vill säga att du skall skicka in ett skriftligt överklagande där du anger på vilka grunder du överklagar. Om ärendet går till tingsrätten skall du inge ett svaromål enligt 42 kapitlet 7 § Rättegångsbalken där du anger bland annat på vilka grunder du bestrider stämningen. Tänk på att om du förlorar ett mål i Tingsrätten kan du bli tvungen att betala din motparts rättegångskostnader. Lycka till! Länk till rättegångsbalken: https://lagen.nu/1942:740 Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare