Ursinnig granne

Hej ! Jag flyttade en stubbe på en allmän gräsmatta för att den stod i vägen där folk gick, bland annat jag själv och min familj. Senare på kvällen går jag ut på balkongen, utanför denna en våning ner. Så ser jag en man med kolsvarta ögon som säger "Rör du denna stubbe igen så ska jag sätta dig i rullstol". Jaha, tänkte jag, så jag sa "men kom då" och brydde mig inte mer om det. En minut senare så stod samma kille utanför min dörr och slog på den och sa kom ut din jävel, din jävla kyckling, fitta mm. Han sliter sönder brevlådan, så att ena sidan lossnar innefrån. Jag ringer polisen som tar upp min anmälan. När polisen gör det kommer han igen och slår på min dörr. Jag låter han prata med polisen genom brevlådan och då spottar han. Senare på kvällen öppnar jag balkongdörren, och då väller hoten iväg igen. Denna gång lyckas jag samla upp lite av hoten. Som "han ska få så mycket stryk", "Duuuuu måååste koommma ut någooon gång....", "Om du och din feta kärring går på min gräsmatta... ja då får ni ta det". "Asperger....". I den stilen går samtalet. Det finns på film som jag har lämnat in till polisen. Då filmar jag från min balkong så att man endast ser mina fötter och betonggolvet. Men man kan identifiera honom på rösten. Vidare så skrämde han slag på mig. Jag blev uppriktigt riktigt rädd. Min dotter blev det så också och min sambo tyckte det var oehört obehagligt. Efter den händelsen så gick det här till störningsjouren, en månad senare så anmäls dem till störningsjouren en gång till och då går deras dotter ut och säger ungefär samma sak. Men henne har jag inte polisanmält. Vad är rättsläget och vad kommer att hända?

Lawline svarar

Hejsan! Enligt det som har beskrivits skulle du kunna anmäla din granne för en rad olika brott. *1) Olaga hot (4 kap. 5 § Brottsbalken https://lagen.nu/1962:700#K4P5S1)* Ett olaga hot kan innefatta att hota någon genom att hota att utföra ett brott mot någon så länge som hotet är allvarligt menat. Även om hotet inte uttalas direkt till den hotade utan till någon i dennes bekantskapskrets kan det vara straffbart om det var tänkt att offret skulle få ta del av denna information. Detta känns som en klockren beskrivning på det din granne har gjort mot dig och din familj. *2) Ofredande (4 kap. 7 § Brottsbalken https://lagen.nu/1962:700#K4P7S1)* "Den som handgripligen antastar eller medelst skottlossning, stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan(..)" Till ofredande räknas tex. att spotta på någon, någon måste bli störd. Den som ofredar måste veta om att det den gör är fel. Då din granne verkar ha stört er skulle du även kunna anmäla honom för ofredande. *3) Skadegörelse (12 kap. 1§ Brottsbalken https://lagen.nu/1962:700#K12P1S1)* "Den som förstör eller skadar egendom, fast eller lös, till men för annans rätt därtill, döms för skadegörelse till böter eller fängelse i högst ett år." Då han har förstört din brevlåda skulle du kunna anmäla honom för skadegörelse. *4) Förolämpning (5kap. 3§ Brottsbalken https://lagen.nu/1962:700#K5P3S1)* "Den som smädar annan genom kränkande tillmäle eller beskyllning eller genom annat skymfligt beteende mot honom(..)" Förolämpningen kan ske genom att kalla någon för kränkande saker, beskylla personen kränkande eller bete sig på ett skymfligt sätt. Din granne verkar ha förolämpat dig vid upprepade tillfällen. Hoppas detta hjälper MVH
Lawline RådgivareRådgivare