Uppsägning av hyresavtal på bestämd tid.

Hej, Jag och en till hyr en bostadsrättslägenhet i andra hand. Jag vill säga upp avtalet eftersom jag inte har ekonomin att bo kvar medan den andra prompt vill vara kvar. Ska tilläggas att den andra absolut inte vill hjälpa till med några lösningar så jag behöver lagstöd för hur jag ska agera. Kontraktet är på 1 år och har hittills löpt i 2 månader.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Som hyresgäst har du alltid en rätt att säga upp ett hyresavtal. Om annan uppsägningstid inte avtalats mellan dig och din hyresvärd så gäller enligt 12 kap 4 § p 3 Jordabalken [JB](se https://lagen.nu/1970:994) en uppsägningstid på 3 månader. Om du och din hyresvärd däremot har avtalat om en längre uppsägningstid så begränsas denna av bestämmelsen i 12 kap 5 § JB. Enligt denna bestämmelse så ska avtalet alltid upphöra att gälla vid månadsskiftet som inträffar tidigast efter tre månader från den dag du sade upp avtalet. Vänligen, Ulrica Westberg
Ulrica WestbergRådgivare