Felaktigt inkassokrav - använt annans personnummer vid biljettkontroll

Gällande en kontrollavgift på SL där någon falskeligen användt en annans personuppgifter. Vi bestred kontrollavgiften då vi fick en påminnelse brev helt plötsligt på posten men detta har nu gått vidare till inkasso. Vad gäller här och hur skall vi gå till väga?

Lawline svarar

Hej och tack för er fråga! Mitt råd är att ni hör av er både till inkassoföretaget och till SL igen och förklarar situationen. Om ni vet om tid och plats för kontrollen som ledde till avgiften kan det vara bra att fundera om ni har någon form av bevisning att personen vars uppgifter de använde sig av befann sig på annan plats. Om ni har sådan bevisning kan det vara bra att uppge det när ni pratar med företagen. Jag rekommenderar även att ni gör en polisanmälan. OM fakturan skulle gå vidare till Kronofogdemyndigheten: Förfarandet betalningsföreläggande hos Kronofogden är ett förenklat förfarande för skulder som inte är tvistiga. Om Kronofogdemyndigheten skickar ett betalningsföreläggande till er så bestrid detta skriftligen. Information om hur du bestrider finns med i själva betalningsföreläggandet. Det är att rekommendera att du även skriver med skälen för bestridandet, se 25-26 och 31 § i Lag om betalningsföreläggande och handräckning (https://lagen.nu/1990:746#P31S1). Det blir sedan upp till fordringsägaren om de vill gå vidare till Tingsrätten eller inte. Lycka till! Vänliga hälsningar,
Emma LampeRådgivare