Erinran om borgensansvar

Jag har en borgensförbindelse. Nu har ja g fått en erinran om borgensansvar. Måste jag skriva under detta? Vad händer om jag inte skriver under? Jag tycker jag har förbundit min borgensförbindelse i och med att jag skrivit på denna en gång och med detta borde det räcka!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det framgår inte av frågan vilken typ av borgen det rör sig om (om det är ett borgensåtagande som gäller "så som för egen skuld" eller ett åtagande som kan träda i kraft först när gäldenären inte kan betala). Det framgår inte heller om erinran gått ut på grund av att ditt betalningsansvar aktualiserats eller om det endast är en allmän påminnelse. Allmänt kan sägas att en erinran om borgensåtagande kan få betydelse för de preskriptionstider som gäller för en fordran, då en sådan kan avbryta preskriptionstiden. När det gäller borgensförbindelser behandlas preskriptionstiderna för fordran mot gäldenären resp. borgensmannen var för sig. Då det inte ges mer information i frågan är det svårt att ge ett mer konkret svar. Vänligen återkom med en ny fråga med mer information om detta svar inte räcker. Vänliga hälsningar,
Emma LampeRådgivare