FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt30/05/2012

Dolt hittegods i bostadsrätt

Hej,

Under renoveringarna av vår bostadsrätt har vi hittat gamla saker i golvet mellan vår lägenhet och den under. Vi undrar därför, vem äger dessa? Vi, den som bor under oss eller föreningen?

Lawline svarar

Hej!

Av hittegodslagen 1 § framgår det att var och en som hittar något ska anmäla detta till polismyndigheten utan oskäligt dröjsmål. Upphittaren blir ägare till hittegodset om ägaren inte blir känt inom tre månader från anmälan eller om ägaren inte hämtar hittegodset inom en månad från att ha blivit underrättad.

Hittegodslagens 9 § anger dock att dolda föremål, vilka inte har någon ägare, som hittas t ex. inmurade i hus eller nedgrävda i marken tillfaller upphittare och husets eller markens ägare till hälften vardera. Detta är förutsatt att det inte rör sig om fornfynd vilket är föremål som är äldre än 100 år och saknar ägare.

När det gäller bostadsrätter är det viktigt att komma ihåg att som bostadsrättsinnehavare äger du egentligen inte lägenheten utan det du äger är en andel i bostadsrättsföreningen och en rätt att disponera en viss lägenhet. Det är bostadsrättsföreningen som äger huset och lägenheterna som är i det. Det är därför rimligt att anta att om 9 § är tillämpligt skulle ni och bostadsrättsföreningen få dela på sakerna.

För säkerhetsskull rekommenderar jag er att kontakta er lokala polismyndighet och höra hur de tycker att ni ska göra då det kan vara svårt för er att avgöra om de gamla sakerna har en ägare eller utgör fornfynd.

Hittegodslagen hittar du här: https://lagen.nu/1938:121

Frida KarlssonRådgivare