FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott28/05/2012

Parkering av moped klass 1 på parkering för cyklar

Vad menas med begreppet "terräng" i Trafikförordning (1998:1276) ? Jag hade parkerat en moped (klass 1) på en parkeringsplats som var avsedd för cyklar. Kan det vara rimligt att ta ut 900kr i vite för det?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Trafikregler gäller överallt, både på vägar och i terrängen. Terräng är enligt förordning (2001:651) om trafikdefinitioner allt som inte är väg. För moped klass 1 i trafiken gäller regler liknande de för motorcykel, vilket bland annat innebär att dessa mopeder inte får köras på cykelfält eller cykelbanor eller parkeras i cykelställ. Enligt förordningen (976:1128) om felparkering är det kommunen som fastställer felparkeringsavgiftens belopp till lägst 75 och högst 1000 kronor. Vänligen
Linnea HedmanRådgivare