Olaga hot eller inte?

Hej ! Jag har en fråga ang. olaga hot ? Men jag tar hela historien ! Jag bor med en partner som har 2 barn, varav den ena aldrig har uppskattat att min sambo har ett fast umgånge. Allt började för över ett år sedan då dottern anklagade mig för att ha tagit henne på brösten, jag har inte brytt mig så mycket även fast hon har pratat med alla om den händelsen ( vilket det finns vittnen som kan intyga att inget har hänt ), nu kom det en riktig urladdning från oss båda då vi kom i tjafs och jag sa åt henne att hon skulle vara tacksam för att jag kunde "förstöra" hennes liv genom att anmäla henne för förtal, hon blir riktigt elak och hotar att slå mig och jag säger åt henne "att slå då så får vi se vad som händer" ? Någonting där antingen mitt svar på hennes hot eller mitt utspel ang. att jag kunde "sätta" dit henne för förtal fick henne till att jag hade hotat henne, hon pratar med sin pappa som kommer hit och börjar bråka ! Jag gör allt bara för att försöka lugna ner honom men det går inte, han lyckas knuffa omkull mig var på han slår mig upprepade gånger i ansiktet + att han sparkar både mot huvudet och mot kroppen med troliga revbensbrott som följd ? Huvudet klarar sig från annat än lite blåmärken men revbenen är fortfarande ordentligt öm ( 1 vecka efter misshandeln ).. Är mitt uppträddande mot dottern ( med det jag skrivit ) ett straffbart beteende ? Skall det ses som ett olaga hot ? Det var inte alls menat som ett hot utan snarare som en väcka klocka för henne att hon inte kan göra hur som hellst ! Jag borde ju dessutom kunna "sätta dit" pappan för misshandel ? Dessutom borde det vara åtminstonde på gränsen till grov-misshandel iom att han sparkar och slår när jag ligger ner ? Vore väldigt tacksam för svar !

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga. Inledningsvis har du helt rätt; att dottern felaktigt påstår och sprider uppgiften att du tagit henne på brösten utgör förtal enligt Brottsbalken (https://lagen.nu/1962:700) 5 kapitlet 1 §. Gällande det olaga hotet kan följande sägas: definitionen på olaga hot finns i Brottsbalken 4 kapitlet 5 § där följande stadgas: "Om någon lyfter vapen mot annan eller eljest hotar med brottslig gärning på sätt som är ägnat att hos den hotade framkalla allvarlig fruktan för egen eller annans säkerhet till person eller egendom, döms för olaga hot till böter eller fängelse i högst ett år." Av vad som framgår i din fråga lyfter du inte något vapen mot dottern och du hotar inte heller med någon brottslig gärning. Det du hotar med är snarare en laglig handling, det vill säga att anmäla hennes brottsliga beteende. Det du säger (att du ska anmäla henne för förtal) är antagligen ägnat att framkalla fruktan hos dottern med fruktan framkallas inte genom något något olaga hot. Det du egentligen gör är att hota med att gå till polisen om hon inte upphör med sitt agerande. Det säger sig mer eller mindre självt att hota (om det ens ska kallas hota i detta sammanhang) att gå till polisen för att stävja ett brottsligt beteende inte kan utgöra ett olagligt hot. Med grund i det du skrivit i din fråga bör ditt agerande gentemot dottern inte utgöra något straffbart beteende. Gällande pappans agerande har du helt rätt att du med stor sannolikhet bör kunna "sätta dit" honom för misshandel. Eftersom att han sparkar och slår på dig medan du ligger ner försvarslös samt att några sparkar riktas mot huvudet bör misshandel anses som grov i enlighet med Brottsbalken 3 kapitlet 6 §. Bästa hälsningar Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare