FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt23/05/2012

Servering av mat och alkohol vid privat fest.

Hej! Vi funderar på att ha ett antal privata fester i sommar för ca 150 personer där vi bjuder på alkohol som vi köpt in från Tyskland. Vi tänkte dock ta ut en avgift för finansieringen av lokal och underhållning. Eventuell mat och tilltugg tänkte vi däremot att gästerna får köpa från en korv/pizzavagn om de skulle bli sugen. För försäljningen av mat och tilltugg tänkte vi bilda antingen en förening eller ett litet bolag. Är det ok att göra på ovanstående sätt?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Det finns ett undantag i 8 kap. 1 § st. 3 i Alkohollagen för försäljning av alkohol vid privata tillställningar. Men detta undantag är i första hand menat att kunna användas vid enstaka privata tillställningar, alltså inga återkommande evenemang. Alkoholen i sig bör inte vara importerad utan införskaffad på Systembolaget i Sverige. Servering får endast ske till ett mindre slutet och förutbestämt sällskap. Det är heller inte tillåtet att generera någon vinst ur själva tillställningen. Vinstförbudet går att hänföra både till utgivande av alkohol och till finansiering av lokal/underhållning som du nämner. Någon annan kostnad för gästerna än priset för inköp av dryckerna tillåts inte. Ytterligare får själva festen inte hållas på en plats där man annars i vanliga fall bedriver en yrkesmässig försäljning av alkohol. Till exempel en bar eller nattklubb. För försäljning av mat som du nämner krävs det tillstånd från kommunens miljö- och hälsoskyddsförvaltning. Det krävs även att de redskap som används vid tillagning av maten är godkända av livsmedelsverket. Mer information om detta finns hos din kommun och på polisens hemsida. I övrigt borde en ideell förening vara det mest fördelaktiga för er. Information om detta finns på bolagsverkets hemsida. Då de planerade festerna inte inkluderas i alkohollagens undantagsreglering är det sannolikt att ni kommer behöva ett serveringstillstånd från den kommun där festerna kommer att hållas. Ytterligare tillstånd behövs sannolikt för försäljningen av korv/pizza. Mitt råd till dig är att kontakta ansvariga på kommunen för att förvissa er om vad som verkligen gäller för dig i det specifika fallet. För ytterligare läsning vid intresse: Alkohollagen: https://lagen.nu/2010:1622 Mer om tillstånd för försäljning av mat: http://polisen.se/sv/Service/Tillstand/Anvandande-av-offentlig-plats/ Information om föreningar: http://www.bolagsverket.se/foreningar/ http://www.bolagsverket.se/informationsmaterial/ideell/15.html Med Vänliga Hälsningar
Hannah JakobssonRådgivare