FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt19/05/2012

Pengagåva från utlandet

Min bror har gift sig med en rik änka som är dansk medborgare, men dom bor i Schweiz. Jag har fått ca 2MSKEK av min brors fru i 50 årspresent. Behöver jag betala gåvoskatt för att det kommer från en utländsk medborgare??

Lawline svarar

Hej, Jag utgår ifrån att Du är bosatt i Sverige, vilket innebär att Du är obegränsat skattskyldig här för alla inkomster Du har, både här i landet och från utlandet. I Sverige har gåvoskatten varit avskaffad sedan slutet av 2004. Det framgår numera av 8 kap 2 § inkomstskattelagen att förvärv genom gåva är skattefritt. Regeln gör inga undantag för gåva som kommer från utlandet. Svaret på Din fråga är alltså att pengagåvan inte är skattepliktig enligt svensk rätt. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare