Fastighetsägarens samtycke till pantsättning

Hej. jag och min man äger ett nybyggt hus (5 år gammalt) tillsammans (byggkostnad ca 4.000.000) och vi har bara 50.000:- i lån på detta. Nu vill jag låna 300.000:- på min del. Kan jag göra det även om han inte vill detta? Och kan t ex bankerna kräva hans underskrift. mvh Eva Bardvall

Lawline svarar

Hej! Om ni gemensamt äger huset måste ni båda ansöka om pantsättning. Ansökan om pantsättning av fastigheter ska göras av fastighetsägaren, och om ni är två fastighetsägare måste ni båda samtycka till det. Du kan således inte belåna fastigheten utan din mans samtycke. Om detta kan man läsa i Jordabalkens 6e kapitel. En bank kommer inte att bevilja ett lån utan din makes samtycke. Banker kan i regel se vem eller vilka som äger fastigheten i fastighetsregistret, och kommer att kräva att samtliga fastighetsägare samtycker till pantsättningen.
Erik RosqvistRådgivare