FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt25/10/2006

Intrång i upphovsrätten

För några år sedan så målade jag en skoterhuv åt en kompis storebror. Nu har han ett eget klädesmärke och använder en del av motivet i sin kläddesign utan min tillåtelse. Är det ett intrång i min upphovsrätten? Jag har aldrig medgivit att han skulle få tjäna pengar på min design.

Lawline svarar

Ja, det kan vara ett intrång i din upphovsrätt till motivet. Utan att kunna jämföra ditt motiv med din kompis storebrors motiv kan jag inte ge dig ett helt tillfredställande svar. Man behöver inte vara konstnär för att få upphovsrätt till ett verk. Det finns således inget krav på kvalitet. För att ditt motiv ska vara upphovsrättsligt skyddat krävs det dock att motivet är självständigt och originellt. Det skall härröra från dig själv och vara ett resultat av din personliga, skapande insats. Själva idén är aldrig skyddad, men din personliga utformning av idén är det. D.v.s. föreställer motivet t.ex. en älg kan du inte hindra någon annan att måla en älg. Däremot kan du hindra honom från att kopiera din målning. Desto mer originellt ditt motiv är desto större skydd mot intrång har du. Med andra ord ju enklare motivet är desto mindre skydd får man och tvärt om. Om din kompis storebror har kopierat en del av ditt motiv torde det strida mot din ensamrätt som stadgas i 2 § och din ideella rätt som stadgas i 3 § i lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk, se http://www.lagen.nu/1960:729. I dessa paragrafer framgår det bl.a. att du har rätt att göra ditt motiv tillgängligt för allmänheten samt angivas som skapar när motivet används av andra. Att du överlåtit motivet till din storebrors kompis i och med att du målade motivet på hans skoterhuv har enligt 27 § andra meningen ingen betydelse. För att upphovsrätten ska övergå till en annan krävs det att man uttryck den viljan i ett avtal.
Michael WittingRådgivare