Verkställighet av svensk dom i England

Hur driver jag in en skuld från privatperson som flyttat till England? Ärende finns hos Kronofogden, utlandsenheten och personen delgavs i Sverige innan han flyttade.

Lawline svarar

Hej, Som huvudregel gäller att ett utländsk avgörande inte verkställs i ett annat land om det inte finns ett internationellt åtagande som kräver att avgörande ska respekteras i ett annat land än det där det meddelades. I förhållande till England tillämpas vad det gäller verkställighet av domar Bryssel I förordningen, enligt vilken domar meddelade i en medlemsstat i EU direkt får rättskraft i alla medlemsstater, med dom jämställs även avgörande från kronofogdemyndigheten (KFM) i Sverige. Om du har fått en exekutionstitel från KFM så gäller den alltså enligt Bryssel I Art. 33 även i England. För att kravet ska verkställas krävs till skillnad från när det gäller enbart erkännande att part enligt Art. 38 ansöker om att få domen verkställbar hos den utländska myndigheten. Denna verkställbarförklaring ska meddelas så fort formaliteterna har uppfyllts och en omprövning i sak genomförs inte av den utländska myndigheten. Ansökan om att få domen verkställbar genomförs i ditt fall hos High Court of Justice, eller i fråga om domar om underhållsskyldighet Magistrates’ Court genom förmedling av Secretary of State vilket stadgas om i Bilaga II till Bryssel I förordningen. Förfarandet om verkställighet utförs enligt Art. 40 i enlighet med engelsk lag. Den enda formalitet som du behöver uppfylla för verkställighet är att i enlighet med Art. 53 ge in en kopia av beslutet från den svenska KFM som innehåller allt det som krävs för att man ska kunna fastställa dess äkthet. Som avslutning bör påpekas att om personen i fråga fortfarande har kvar tillgångar i Sverige så kan domen verkställas av svenska KFM även den betalningsskyldige inte bor eller ens befinner sig i Sverige, och utländska myndigheter behöver i sådana fall inte blandas in. MVH
Anna NordlanderRådgivare