FrågaSKATTERÄTTAvdrag13/05/2012

Avdragsrätt vid arbetslöshet eller risk för sådan

Hur ska detta tolkas? Krav för avdrag: Avdrag kan också medges om du är eller riskerar att bli arbetslös och du av din arbetsgivare får en skattefri förmån av utbildning som syftar till fortsatt anställning.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till oss på lawline för hjälp med denna tolkningsfråga. Jag skall försöka klara upp situationen så gott som jag kan. All form av avdragsrätt regleras i Inkomstskattelagen (1999:1229). I 12 kap. 1 § anges att utgifter för att förvärva och bibehålla inkomster ska dras av som kostnad om inte något annat anges. Paragrafen innehåller den grundläggande regeln att utgifter för att förvärva eller bibehålla tjänsteinkomster ska dras av. Regeringsrätten har i RÅ 2008 ref. 31 beviljat en arbetssökande, som var arbetslös och uppbar skattepliktig arbetslöshetsersättning, avdrag för utgifter för att söka arbete. Av bestämmelserna i 12 kap. 31 § IL framgår att skattskyldig som får skattefri förmån av utbildning eller annan åtgärd som anges i detta avsnitt även har rätt till avdrag för resor till och från den plats där utbildningen eller åtgärden tillhandahålls. Avdrag medges även under vissa förutsättningar för ökade levnadskostnader och kostnader för hemresor. Sådana resor och ökade levnadskostnader behandlas i Skatteverkets meddelande om avdrag för ökade levnadskostnader m.m. Hoppas att detta bringar lite mer klarhet till frågan. Lycka till
Lawline RådgivareRådgivare