Kan en suppleant reservera sig mot ett beslut?

Kan en suppleant reservera sig mot beslut som denne inte gillar, enbart i egenskap av att vid tillfället ha fungerat i sin roll som suppleant? Dvs suppleanten har inte gått in istället för ordinarie ledamot

Lawline svarar

Hej Pia! En suppleants roll är att vara ersättare om någon av de ordinarie styrelseledamöterna är frånvarande. Det är dock vanligt att även suppleanterna närvarar på styrelsemötena trots att de vid tillfället inte ersätter någon ordinarie ledamot och då har yttranderätt. En suppleant som närvarar utan att ersätta någon ordinarie ledamot kan vara med i diskussionen men kan ej delta i besluten. Eftersom det är beslut man reserverar sig emot kan en suppleant inte reservera sig mot ett beslut. Å andra sidan har en suppleant inte något juridiskt ansvar för beslutet eftersom att denne ej var med i själva beslutet. Med vänliga hälsningar, Victor Björklund
Victor BjörklundRådgivare