Uppsägningstider

Hej! Personen A var anställd hos samma företag i 9 år. Han blev då uppsagd på grund av arbetsbrist och gick hemma med lön under uppsägningstiden. Tre månader efter att uppsägningstiden gått ut blev han kontaktad och erbjuden återanställning. Han tackade ja. Om Personen A nu blir uppsagd igen, finns det reglerat någonstans att han inte har rätt till samma uppsägningstid. Har han nu rätt till endast en månad uppsägningstid? Finns det lagrum att hänvisa till?

Lawline svarar

Tack för din fråga. bestämmelser om detta finns i lagen (1982:80) om anställningsskydd, LAS. Av 11 § LAS framgår följande. För både arbetsgivare och arbetstagare gäller en minsta uppsägningstid av en månad. Arbetstagaren har rätt till en uppsägningstid av - två månader, om den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren är minst två år men kortare än fyra år, - tre månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst fyra år men kortare än sex år, - fyra månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst sex år men kortare än åtta år, - fem månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst åtta år men kortare än tio år, och - sex månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst tio år. En arbetstagare som har blivit uppsagd har rätt att under uppsägningstiden behålla sin lön och andra anställningsförmåner även om arbetstagaren inte får några arbetsuppgifter alls eller får andra arbetsuppgifter än tidigare, 12 § LAS. Genom ett kollektivavtal som har slutits eller godkänts av en central arbetstagarorganisation får det göras avvikelser från 11 § LAS. För att bestämma om längre uppsägningstid behövs däremot inte deltagande av någon central arbetstagarorganisation, utan detta kan arbetsgivaren eller dennes arbetsgivarorganisation avtala om med fackföreningen på orten. Med "sammanlagd anställningstid" får förstås anställningstid både i den nuvarande anställningen och i den anställning som arbetsgivaren sagt upp arbetstagaren från. Har han arbetat i nio år har han följaktligen rätt till en uppsägningstid om fem månader, om inte annat avtalats i kollektivavtal enligt ovan. LAS hämtad från lagen.nu
Lars BålmanRådgivare