Avlägsna inneboende utan avtal

Hej! Jag har låtit en vän tillfälligt bo hos mig då min vän var sjuk och hade långt till sjukhuset från sitt hem. Min vän och jag har inget avtal på hur länge vistelsen hemma hos mig gäller och min vän har aldrig betalat någon hyra. Nu är det så att min vän är frisk och jag har bett henne flytta en längre tid men hon gör inte det. nu har jag upptäckt att hon inte ens har kvar sin bostad längre. jag har bett henne flytta flera gånger men hon kommer alltid med ursäkter. nu har hon bott hos mig i två år och jag blir inte av med henne. Hon är inte skriven hos mig och har som sagt aldrig betalat någon hyra. vad kan jag göra för att bli av med henne? Hon har väl ingen laglig rätt till mitt hem?

Lawline svarar

Hej! Eftersom ni inte har avtalat om att personen ska bo hos dig och betala någon form av hyra så har den samma rättigheter och skyldigheter som om den endast besökt dig. Det innebär att personen har rätt att vistas i ditt hem så länge den har ditt tillstånd. Om du säger till personen att gå därifrån så har den ej längre tillstånd att kvarstanna i bostaden. Om personen trots allt stannar kvar så gör den sig skyldig till hemfridsbrott eftersom den olovligen kvarstannar där annan har sin bostad, se 4 kap. 6§ 1st. brottsbalken. För att förfarandet ska vara brottsligt krävs dock att personen har haft uppsåt att stanna kvar utan tillstånd. Personen måste således ha uppfattat uppmaningen att lämna bostaden samt haft möjlighet att faktiskt lämna den. Om individen trots uppmaningen inte lämnar bostaden så har du rätt att avlägsna den med visst våld eftersom den vägrar lämna bostaden efter tillsägelse, se nödvärnsregeln 24 kap. 1§ 2st. 4p. brottsbalken. Att med kraft leda eller putta någon framför sig bedöms normalt som olaga tvång eller ofredande, 4 kap. 4§ eller 7§ brottsbalken, men genom att nödvärnsregeln blir tillämplig så är din handling brottslig endast om den är uppenbart oförsvarligt. Du har alltså rätt att avlägsna personen men endast med sådant våld som ej är uppenbart oförsvarligt. Eftersom personen troligtvis har vissa tillgångar hos dig så bör du ge dem till personen. Om du ställer ut dem utomhus och de skadas av regn så kan du göra dig skyldig till skadegörelse enl. 12 kap. 1§ brottsbalken. Brottsbalken finner du på https://lagen.nu/1962:700 Med vänliga hälsningar
Johan CorellRådgivare