FrågaFAMILJERÄTTBodelning07/05/2012

Bodelning mellan sambor

Min dotter och hennes sambo flyttade in i ett gemensamt hus. Han står på lagfarten och lån på huset. vid ev. separation delas huset lika eller får han hela

Lawline svarar

Hej! Enligt 8 § sambolagen ska bodelning ske mellan sambor när de separerar om en av samborna begär det. Det ena alternativet är alltså att göra upp sinsemellan utan bodelning och då bestämmer parterna själva hur de vill fördela saker och ting. Det andra alternativet är då givetvis att den ena sambon eller båda två begär bodelning och vad som ska fördelas mellan samborna är då det som betecknas som samboegendom enligt 3-7 §§ sambolagen. Detta är den gemensamma bostaden (inte fritidshus) och bohaget, dvs. möbler, hushållsmaskiner och dylikt. Lånet på huset kommer i bodelningen få dras av från husets marknadsvärde enligt 13 § sambolagen. Om vi ex. säger att det totalt finns bohag för 50 000 kr där din dotter äger bohag för 25 000 kr och hennes f.d. sambo för 25 000 kr samt att huset har ett marknadsvärde på 250 000 kr och huslånet uppgår till 200 000 kr så ska teoretisk sätt din dotters f.d. sambo ge din dotter saker/en del av huset till ett värde av 25 000 kr. När all egendom fördelas på lotter enligt 16 § sambolagen brukar man dock av praktiska skäl försöka göra så att samborna får hela saker, men det kan givetvis bli så att de kommer äga en viss del av huset vardera. Vem som faktiskt har rätt till huset kommer, om din dotter och hennes f.d. sambo inte kan komma överens, i slutskedet bestämmas av domstolen enligt 16 § och då kommer den som bäst anses behöva den få bostaden. Som huvudregel fördelas dock samboegendomen lika mellan samborna på det vis som samborna själv anser är bäst, och den som får huset brukar också få lov att ta huslånet. Så för att svara konkret på din fråga: huset kan visserligen delas lika mellan din dotter och hennes f.d. sambo men då kommer hon också mest troligt få ta över halva lånet. Om vi bortser från bohaget och bara fokuserar på huset ska alltså din dotter och hennes sambo äga lika mycket av huset var, efter det att man dragit av lånet. Om huset enligt ovan är värt 250 000 kr och lånet är på 200 000 kr kommer alltså din dotter antingen ha rätt till 1/10 av huset (värt 25 000 kr) om hon inte tar över en del av lånet. För att ha rätt till halva huset måste hon då också ta över halva lånet på 100 000 kr. Hon och hennes f.d. sambo kommer då äga hus för 125 000 kr vardera och ha lån för 100 000 kr vardera vilket är tanken med bodelningen. Hoppas detta klargör dins funderingar något. Vänliga hälsningar,
Fanny OlssonRådgivare