FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt17/10/2006

Utpekad som pedofil/barnmisshandlare i tidning

Hej! En person har i en nättidning och papperstidning lögnaktigt blivit utmålad som både pedofil och barnmisshandlare. Personen är förvisso inte namngiven, men det finns så mycket andra uppgifter att det inte är svårt för allmänheten att förstå vem det handlar om. Vad kan man göra?

Lawline svarar

Hej! I brottsbalkens femte kapitel finns bestämmelser om förtal och förolämpning. Om det är så att personen ifråga rakt eller tydligt underförstått blivit utpekad som pedofil och barnmisshandlare, är det ett typfall av förtal, BrB 5 kap 1§. Det är viktigt att komma ihåg att det vanligtvis juridiskt sett inte spelar någon roll om uppgifterna är sanna eller ej. Om det hävdas att uppgifterna lämnas i ett "förklarligt sammanhang" eller på ett "försvarligt vis", han sanningshalten spela in i bedömningen. Det räcker att uppgiften är ägnad att utsätta vederbörande för "andras missaktning". Brottet anses fullbordat så snart uppgifterna kommit till tredje mans kännedom, dvs. i detta fall när uppgifterna publicerats. Att utpeka någon som pedofil kan ofta innebära grovt förtal. Om förtalet är grovt eller ej bedöms med utgångspunkt i faktorer som om uppgifterna spridits till en stor krets personer, om uppgifterna är särskilt kränkande eller känsliga. Det är ofta svårt att dra gränsen mellan tryckfrihetsbrott i ett fall som detta, där uppgifterna publicerats i en tidning som omfattas av tryckfriheten, men den brottsliga bedömningen skiljer sig inte särskilt åt, då den fortfarande kan innebära Tryckfrihetsbrottet förtal, enligt Tryckfrihetsförirdningen 7kap 4§ punkt 14. Frågan du ställer är av mycket komplicerad art, och det är omöjligt att göra en mera nyanserad bedömning utan fler fakta vid handen. Sammanfattningsvis kan vi konstatera följande: Om personen tydligt blivit utpekad, och uppgiften publicerats så den kommit till tredje mans kännedom, råder jag dig till att ta kontakt med en advokat, eller göra en polisanmälan med hänvisning till de lagrum som jag ovan redovisat. Straffet för förtal är böter, medan straffet för grovt förtal kan uppgå till fängelse i högst 2 år.
Rådgivare