FrågaAVTALSRÄTTOmyndiga06/05/2012

Fullmakt åt minderårig. Överskridande av befogenhet och behörighet.

Får en myndig person utfärda en fullmakt åt en omyndig (17 år) att för hans räkning inköpa viss typ av fordon? Vad händer då om den minderårige fullmäktige går utanför sitt uppdrag? Han kan väl inte sägas ingå avtal så vem ska tredje man i sådana fall klandra om han som fullmäktige har gått utanför sina befogenheter?

Lawline svarar

En fullmakt bemyndigar Fullmäktigen att med bindande verkan sluta avtal med tredje man för Huvudmannens räkning. Fullmäktigen är själv inte part i avtalet och det spelar ingen roll att han är omyndig. Ifråga om fullmakt skiljer man på Fullmäktiges behörighet och dennes befogenhet. Där behörighet är det större och befogenhet är det mindre. Ett befogenhetsöverskridande som du frågar efter kommer att binda huvudmannen under förutsättning att tredje man är i god tro, se 11 § Avtalslagen. Eventuella skadeståndsanspråk får i så fall ställas mellan huvudmannen och fullmäktigen. Här krävs emellertid att fullmäktigen handlat exempelvis försumligt eller brukar list mot sin huvudman. Se Handelsbalken 18 kap. 3-4 §§: https://lagen.nu/1736:0123_2#K18P3S1 Ett behörighetsöverskridande däremot binder inte huvudmannen, se 25 § 1 st. Avtalslagen. I ett sådant fall kan det bli aktuellt med skadeståndsanspråk från tredje man mot fullmäktigen. Det finns inga principiella hinder mot att stämma in mot en minderårig, men inte sällan jämkas skadeståndsansvaret ner just på grund av den svarandes ålder.
Henrik VingeRådgivare