FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess05/05/2012

Olagligt att försöka ta reda på sekretessbelagda uppgifter?

Är det olagligt av min chef att 2 gånger ringa min läkare för att försöka att ta reda på mer information om min sjukskrivning på 2 v. Hon har fått läkarintyget där det står att det är derpession pga arbetsförhållanden. Mer info än så är sekretessbelagt. Min läkare berättade att chefen ringt vid 2 olika tillfällen och jag undrar om det är straffbart eller bara idiotiskt?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Det är inte straffbart att försöka ta reda på mer information, det är endast om din chef lyckats ta reda på informationen som det blir brottsligt. Skulle din läkare lämna ut informationen begår han också ett brott eftersom han har tystnadsplikt. Med vänliga hälsningar, Lovisa Falkman.
Lawline RådgivareRådgivare