FrågaÖVRIGTÖvrigt04/05/2012

Parkeringstillstånd ej synligt

Jag glömde mitt P-tillstånd i en lånebil jag hade när min egen var på service och parkerade därför av misstag i parkeringsgaraget som hör till hyreshuset där jag bor utan tillståndet i bilen. Jag fick då en kontrollavgift från ett parkeringsbolag. Jag skickade ett brev till dem där jag förklarade vad som hänt, bifogade en kopia på mitt giltiga P-tillstånd och bad dem annullera kontrollavgiften. P-bolaget har svarat att de inte vill annullera avgiften på grund av att detta hänt tidigare, vilket stämmer. Tre månader tidigare råkade en annan parkeringsbiljett hamna framför mitt tillstånd och jag fick en kontrollavgift för det. Då gick P-bolaget med på att byta ut kontrollavgiften mot en administrativ avgift, men det vill de alltså inte göra nu med motiveringen att det har hänt tidigare. Efter att ha läst 6§ Specialmotiveringen 7.1 av prop. 1983/84:104 (sid 70) så tror jag dock att jag kan ha rätt. Det är följande mening som får mig att tro det: "Att uppvisa giltigt parkeringstillstånd i efterhand borde också kunna accepteras om tillståndet gäller för en längre tid och om underlåtenheten app på föreskrivet sätt lägga tillståndet väl synligt i fordonet inte upprepas allt för ofta." Mitt P-tillstånd gäller i tre månader, vilket väl måste anses vara en längre tid. Jag antar därför att det handlar om huruvida totalt två gånger, med tre månaders mellanrum, under en total parkeringstid på nästan två år, kan anses vara alltför ofta. Vad tror ni? Jag lyckas inte hitta några tidigare domar där detta prövats för P-tillstånd som gäller en längre tid. Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej, Specialmotiveringen du hänvisar till är skriven av Tomtparkeringsutredningen, vilken ansåg att kontrollavgift skulle kunna efterges om den olovliga parkeringen ansågs ursäktlig med hänsyn till omständigheterna. Både departementschefen och lagrådet förordnade dock en mer restriktiv reglering av förutsättningarna för att efterge kontrollavgift än den utredningen föreslog. Den antagna regleringen, vilken återfinns i 10 § lag om kontrollavgift vid olovlig parkering, stadgar att kontrollavgift inte ska tas ut om avgiften framstår som uppenbart oförsvarlig. Formuleringen ”uppenbart oförsvarlig” antogs då den bättre ansågs spegla den restriktiva tillämpning som avsågs. Av förarbetena framgår att kontrollavgift inte får tas ut då försummelsen berott på någon oförutsebar omständighet av mer än bagatellartad natur. I ditt fall har du parkerat utan parkeringstillstånd och i efterhand uppvisat ett giltigt tillstånd. Den omständigheten att du kan uppvisa att giltigt parkeringstillstånd är inte en sådan omständighet som medför att du med laglig rätt kan undslippa kontrollavgiften. Från rättspraxis kan nämnas Hovrätten för Västra Sveriges dom i mål FT 2427-03, meddelad den 6 november 2003. I rättsfallet konstaterade domstolen att innehav av ett giltigt parkeringstillstånd, även om det gäller för en längre tid, inte kan befria en person från kontrollavgift om det inte varit väl synligt vid kontrolltillfället. Parkeringsbolaget har därmed ingen skyldighet att efterge kontrollavgiften. Med vänliga hälsningar
Andreas VinqvistRådgivare