Särkullbarns arvsrätt i förhållande till makar

Jag ska gifta mig med en man som har ett hus. Vi har båda barn. Jag vill att hans barn ska ärva huset. Räcker det om vi skriver äktenskapsförord och att våra nuvarande tillgångar står som enskild egendom. Måste vi skriva testamente också och hur blir det med barnens laglott då?

Lawline svarar

Hej! Vid en makens frånfälle ska det alltid först göras en bodelning (Äktenskapsbalken [ÄktB] 9kap 1§ och 1kap 5§), vilket innebär att hälften av det som utgjorde makarnas giftorättsgods tillfaller den andra maken i s.k. "giftorätt" (ÄktB 11kap 3§ och 10kap 1§). Den andra hälften bildar tillsammans med den avlidne makens enskilda egendom dennes kvarlåtenskap, d.v.s. vad som ska ärvas. Har makarna endast gemensamma barn ärver den efterlevande maken kvarlåtenskapen med försteg framför barnen. I annat fall inträder barnen till endast den avlidne som arvingar omedelbart (Ärvdabalken [ÄB] 2kap 1§ och 3kap 1§), vilket innebär att om huset görs till enskild egendom i ett äktenskapsförord (ÄktB 7kap 2§) så ärver din makes barn detta i direkt samband med frånfället eftersom det då varken ingår i bodelningen (ÄktB 10kap 1§) eller tillfaller dig genom arv (ÄB 2kap 1§ och 3kap 1§). För det fall att du istället vill bo kvar huset vid denna tidpunkt är det desto mer tillrådligt att ni först gör huset till enskild egendom och därefter upprättar ett testamente i vilket hans barn uttrycker att de avstår från att ta ut sitt arv till förmån för efterlevande make. Barnen kommer då att ha en efterarvsrätt efter sin far, vilket innebär att de vid ditt senare frånfälle kommer att tillgodoräknas motsvarande arvsandel (ÄB 3kap 2§ och 3kap 9§). http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19870230.htm http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19580637.htm Vänligen
Patrik EmbladRådgivare