Kräva betalning

Hej! Jag har hyrt ut min lagenhet i andrahand fran aug-sista maj detta aret, nu har inte min hyresgast betalat hyran for april o maj. Det ar ju tre manaders uppsagningstid o hon har inte sagt upp den eller nagot sadant.8000 kr ligger jag ute nu med for hennes skull o det har orsakat mej ekonomiska svarigheter. Hon akte till Norge for att jobba i slutet av Mars. Nu svarar hon inte pa mina samtal el mejl. Vad gor jag for att fa tillbaka pengarna? Mvh/Linn

Lawline svarar

Hej. Tack för din fråga. Du kan vända dig till Kronofogdemyndigheten för att få hjälp att fastställa skulden genom betalningsföreläggande. På deras hemsida finns blanketter för ansökan om betalningsföreläggande: http://www.kronofogden.se/AnsokanBetalningsforelaggandevanlighandrackning.html Om du får ett betalningsföreläggande kan du få hjälp av Kronofogdemyndigheten att verktälla (driva in) skulden. Lycka till! Vänliga hälsningar, Sofia Linder
Sofia LinderRådgivare