Skatteskuld

Hej Jag gifte mig i september 2011. Nu visar det sig att min man har höga skatteskulder som ska betalas nu. Lägenheten vi bor i ägde jag när vi gifte oss och står fortfarande som ägare till. Kan lägenheten bli aktuell i en ev utmätning av min makes företags skatteskulder. I så fall undrar jag om jag kan göra något för att skydda min lägenhet.

Lawline svarar

Hej, Skulder som din man ådragit sig, i detta fall i form av skatteskulder, tillhör honom och ingen annan. Detta innebär att du inte kan bli skyldig att betala din makes skulder. Detta förutsätter dock naturligtvis att du inte åtagit dig borgensansvar för hans skulder, t.ex. att du gått i borgen för ett lån han tagit eller liknande. Sådana åtaganden aktualiseras dock inte när det gäller skatteskulder. Om du står som ägare för lägenheten och den var din redan innan ni gifte er, dvs. ni har inte köpt lägenheten tillsammans, torde inte din lägenhet kunna bli aktuell vid en eventuell utmätning av din mans skatteskulder. Eventuellt skulle kronofogden kunna försöka hävda så kallad dold samägande rätt. Dold samäganderätt innebär att det ena maken har rätt till den andre makens egendom. För att detta ska kunna aktualiseras krävs dock att fyra kriterier är uppfyllda: 1.Egendomen skall vara inköpt för gemensamt bruk 2.Den make som hävdar den dolda samäganderätten skall ha bidragit till köpet genom insats 3.Insatsen skall ha gjorts för att maken önskade bli samägare 4.Ägaren skall ha förstått att den andre maken gjorde en insats för att bli delägare till egendomen. Är inte dessa kriterier uppfyllda torde inte din lägenhet kunna aktualiseras vid en eventuell utmätning. Hoppas detta svar kan vara till någon hjälp. Vänligen,
Elin SchmidRådgivare