Avhysning av inneboende

Hej. Jag har en inneboende som har bott här sen i april 2010. Vi har ej skrivit något kontrakt och under dessa månader har hon inte betalat någon hyra. Hon har levt på mig, ätit min mat och tagit all plats i lägenheten. Till slut fick jag nog och sa att hon ska flytta. Detta sa jag i juli men inget händer. Hon bor kvar. Säger att hon ska flytta då och då men gör det inte. Jag vill ha ut henne men då hon varken lyssnar eller respekterar mig flyttar hon inte. Hon har skrivit sig här på min adress trots att jag sagt att hon inte fick göra det. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej! I sådant fall bör du ansöka om avhysning. Det innebär att du bl.a. kan få hjälp med att få den inneboende att flytta från din lägenhet. En sådan ansökan ska du göra hos kronofogdemyndigheten. Under vissa förutsättningar kan de hjälpa dig med att bli av med din hyresgäst. Det finns en blankett för detta på deras hemsida som du kan använda dig av. Jag skickar också här en länk till dig där du kan läsa mer om hur du ska gå tillväga. http://www.kronofogden.se/Avhysning.html Lycka till!
Erik RosqvistRådgivare