Köpares rätt vid fel enligt konsumentköplagen

Hej! Har en ny dator för 16000, som efter 8 mån varit inne för skärmbyte. Säljaren/reparatören rekommenderar "Apple Care", en utökad garanti, för 1800 kr. Vad jag undrar är om jag m h a konsumentköpslagen i praktiken kan få rätt till en ny dator/reparation om den vid "normalt bruk" går sönder inom tre år? Och om det därmed är onödigt med en extra, köpt, garanti? Jag vet att bevisbördan ligger på mig, så vad jag vill veta är om det i praktiken är möjligt att bevisa att felet är ursprungligt.

Lawline svarar

Hej! Om datorn på något sätt är felaktig när den avlämnades till dig är det att betrakta som ett fel i konsumentköplagens mening. Säljaren ska avhjälpa sådana fel. De tidsfrister som nämns i lagen kan emellertid göra det problematiskt vad gäller bevisning. Ett fel som uppkommer inom sex månader presumeras vara ett fel som fanns redan vid avlämnandet och som säljaren ska stå för. Säljaren ska också stå för fel som uppkommer senare, om det är så att felet fanns vid avlämnandet av datorn. Sådant kan i praktiken vara svårt att bevisa. Du nämner att det finns en garanti. Den har företräde framför konsumentköplagens regel om fel som inträffar inom sex månader, såtillvida att garantin faktiskt är längre än sex månader. Om ett fel uppkommer inom garantitiden ska säljaren stå för detta. Efter denna tidpunkt måste du som köpare bevisa att felet antingen fanns vid avlämnadet, uppkom under garantitiden eller uppkom under de sex första månaderna. Det sistnämnda är beroende av hur lång garantitid du haft. Om du på något sätt kan visa att felet uppkom under dessa tidsperioder har du rätt till reparation alternativt en ny dator, beroende på omständigheterna.
Erik RosqvistRådgivare