Bestridande av parkeringsböter

Hej, Bråkar om en p-bot. Är på en skolgård som har "rätt skylning" (zon) men vi kör in via en bussgata på en väg som ansluter till skolan. Där saknas skyltar. Man avslår överklagan med hänvisning till att "infarten ej finns inom det allmänna vägnätet". Skylten är Förbud mot motorfordon. Vi hävdar att man visst kan nyttja denna infart för tillträde till byggnaden och bevisligen så gör många det också. Håller en ytterligare överklagan?

Lawline svarar

Hej,

Att bestrida p-bot kan ofta vara en svår och jobbig process. Och vid en eventuell rättegång är det ord som står mot ord.

I ditt fall så finns det en skylt när man åker in den "rätta" vägen till skolgården, men inte om man åker in via bussgatan som ni har gjort. Att ni har åkt på en bussgata, där det är förbud mot motorfordon tror jag kommer göra att det blir ganska svårt i ert fall att överklaga denna p-bot. Sen kan det alltid diskuteras om det är vanligt att många personer brukar åka denna väg för att komma till skolan o.s.v. Men bevisbördan ligger då på dig, och det kan vara svårt att visa på att du har rätt när du faktiskt har åkt där det är förbud mot motorfordon.

Men känner du att din teori och bevis håller kan du överklaga, men tänk på att det är du som kan få betala rättegångskostnaderna om du förlorar processen!

Lawline RådgivareRådgivare