Trafikskada

Hej! Jag blev påkörd på ett övergångsställe av en bilist under cykelfärd till skolan. Både han och jag hade grönt, men han hade som jag förstår det väjningsplikt. Jag fick en ganska rejäl smäll men efter att ha sökt vård så konstaterades att inget var brutet. Skolan försäkrar oss studenter till och från campus och vad jag förstår så kan jag få kompensation för sveda och värk. Vad har jag mer för skyldigheter och rättigheter såhär i efterhand? Ska jag anmäla olyckan? Vem ersätter eventuella skador på cykel och anna utrustning?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga Vilken tur att det gick bra för dig trots att du blev påkörd! Det första du måste göra nu är att göra en polisanmälan att du blivit påkörd. När någon har gjort sig skyldig till en trafikförseelse (i detta fall bilen som hade väjningsplikt) så ska detta alltid anmälas till polisen. Detta både för din egen skull i fall du skulle få problem med någonting i framtiden, och även så att det kan utredas om person gjort sig skyldig till vårdslöshet i trafik. Många skolor har en försäkring, men när det händer en skada i trafiken är det oftast Trafikskadelagen som inträder (se https://lagen.nu/1975:1410). Detta innebär att det är försäkringen som bilen har som ersätter dina eventuella skador, både sakskada och personskador. Så om du inte gjort en anmälan så borde du göra detta för din egen skull. Det är även bra att du uppsökte läkare så din skada finns dokumenterad. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare