Bestridande av betalningsföreläggande

Hej! Jag har en skuld till ett företag, genom att jag är solidariskt betalningsansvarig i ett Handelsbolag. De har nu ansökt om betalningsföreläggande hos KFM. Om jag bestrider detta, så får de avgöra om de skall gå vidare till tingsrätten vilket de säkert kommer göra då beloppet är sexsiffrigt. Min fråga är vad kan jag få för konsekvenser om jag förlorar målet i tingsrätten och hur lång tid brukar det ta innan det når avgörande i Tingsrätten. M v h R

Lawline svarar

Hejsan! Betalningsföreläggande handläggs av kronofogdemyndigheten enligt lagen om betalningsföreläggande och handräckning. (https://lagen.nu/1990:746) Vid bestridande kan målet lämnas över till tingsrätten om den sökande begär det. Målet handläggs då enligt reglerna för tvistemål. Om utslag meddelas (du förlorar) i målet kommer du som svarande åläggas att ersätta sökandens kostnader i målet. Om ansökningen inte leder till något utslag kan kronofogdemyndigheten ålägga sökanden att ersätta dina kostnader i målet, om det finns skäl för det. Angående din fråga om hur lång tid det kan tänkas ta är det svårt att ge ett bra svar. Det beror väldigt mycket på vilken tingsrätt det är fråga om samt hur arbetsbelastningen ser ut. Det är inte ovanligt att det kan dröja 6 månader innan avgörande. MVH
Lawline RådgivareRådgivare