FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt15/11/2005

Kan vi säga upp vår nuvarande hyresgäst?

En ideell förening (ridskola) hyr ut ett enfamiljshus till en familj. Vi har inga andra bostadsfastigheter. Nu behöver vi huset till den egna verksamheten som bostad åt vår nya ridskolechef, som ställer det som villkor för att driva ridskolan. Kan vi säga upp vår nuvarande hyresgäst? Hyresavtalet är "traditionellt" utan några speciella inskränkningar. Blir det någon skillnad om vi vill säga upp hyresgästen för att använda fastigheten som klubblokal? Mycket tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Ja, ni har rätt att säga upp avtalet om det löper på obestämd tid. Dock kommer en intresseavvägning att ske mellan ert skäl och den nuvarande hyresgästens intresse av att behålla huset om hyresgästen skulle begära förlängning istället för att acceptera uppsägningen. Ett skäl som ert i detta fall kan troligtvis anses godtagbart. Om ni däremot vill ha huset för att ha er klubblokal där kommer nog den nuvarande hyresgästens intresse av att ha en bostad väga tyngre om det skulle bli tvist och de skulle i sådana fall ha rätt till förlängning. Mvh
Fia BergRådgivare