FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott25/04/2012

Olovlig körning och påverkan på andra behörigheter.

Hej Jag undrar över om en olovlig körning på mc kan påverka dina andra behörigheter och i så fall på vilket sätt?

Lawline svarar

Hejsan! Frågan om spärrtid för körkort prövas inte av tingsrätten eller åklagaren utan av Länsstyrelsen. Det är svårt att ge något säkert svar på din fråga, då det kan skilja sig väldigt mycket från fall till fall. Är man ostraffad tidigare är det ovanligt att det påverkar ens andra behörigheter. Om man blir straffad för olovlig körning kombinerat med tex. fortkörning är det vanligare med spärrtid. Viss ledning kan hämtas från Trafikjuristens hemsida, enligt denna så blir straffet för att köra MC med endast B behörighet normalt bara en varning. http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse6.htm MVH
Lawline RådgivareRådgivare