FrågaÖVRIGTÖvrigt25/04/2012

FÄRDBEVIS

Hej har en liten fråga angående färdbevis kontroll, blev nyfiken när jag såg västtrafiks beteende på tvn. Det står i deras resevillkor att: "Du måste ha giltigt färdbevis med dig under hela resan och du ska kunna visa upp det för trafiktjänsteman vid kontroll." Min fråga är angående formuleringen "skall kunna": kan jag tolka detta som att det INTE finns ett "måste" i visa upp färdbeviset? Dvs om jag har ett giltigt färdbevis med mig, dvs "kan visa upp det", inte måste visa det? Då jag uppfyller att jag "har ett giltigt" och "kan visa det". Som ni märker är det en tolkningsfråga av vad det egentligen står i deras villkor. Tack på förhand och om jag är otydlig i min fråga bara säg till skall jag försöka bli tydligare.

Lawline svarar

Hej, Resevillkoren utgör del av ett avtal som du som kund ingår med Västtrafik när du utnyttjar deras tjänster. Du som resenär är skyldig att visa upp ditt färdbevis på uppmaning av Västtrafiks kontrollanter, formuleringen i resevillkoren är snarast en dubbelgardering från Västtrafiks sida. Man vill, genom formuleringen, göra det omöjligt för personer att "smita" från betalning genom att hävda att man har färdbevis men sedan vägra visa upp det. Visar man inte upp sitt färdbevis på anmodan från en kontrollant anses man inte följa villkoret "kunna visa upp" vilket föranleder tilläggsavgift. Jag håller med om att resevillkoren är klumpigt formulerade. Vänligen,
Hampus SabelRådgivare