FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott24/04/2012

Smitningsbrott?

Jag har av misstag backat på en bil , Såg inga skador och åkte därifrån. Har haft körkort i 25 år är ostraffad..Är nu anmäld för smitning. Blir jag automatiskt av med körkortet?jag är jätterädd. Bara gråter.

Lawline svarar

Hej, För att ansvar för smitningsbrott ska kunna föreligga krävs att en vägtrafikant haft del i en trafikolycka och sedan undandragit sig, utan att i mån av förmåga medverka till de åtgärder som olyckan skäligen föranleder. Den juridiska benämningen för smitning är att avlägsna sig från en olycksplats, det regleras i 5 § trafikbrottslagen. Enligt praxis torde det krävas att någon form av skada skett för att man ska kunna tala om en trafikolycka. För ansvar krävs även att du haft uppsåt till smitningsbrott. Skulle det bli en rättsprocess av detta måste åklagaren visa att du insett att det skett en trafikolycka, eller att du i vart fall varit likgiltig till att du undandragit dig. Här får du då möjlighet att redogöra för din uppfattning. Vad gäller ditt körkort stadgas det i körkortslagens 5 kap. 3 § 2 punkten, att återkallelse av körkort ska ske vid smitningsbrott, om detta inte kan anses som ringa. En vägledande dom från Högsta förvaltningsdomstolen, beträffande bedömningen av huruvida ringa brott föreligger, är RÅ83 2:22. I det fallet skedde en backningsolycka på en parkeringsplats som orsakade en större buckla på en annan bil. Detta bedömdes inte som ringa, men Regeringsrätten ansåg att en varning räckte. I ditt fall verkar det finnas omständigheter och argumentationsutrymme för att bedömningen ska bli att det rör sig om ringa brott. Att du exempelvis undersökt den andra bilen och inte upptäckt några skador talar till din fördel. Trafikbrottslagen: https://lagen.nu/1951:649 Körkortslagen: https://lagen.nu/1998:488 Jag hoppas att allt löser sig för dig. Vänliga hälsningar
Mohamed Hama AliRådgivare