Säkerställande av äganderätten till skuldebrev

Hej! Hur kan en köpare säkerhetsställa att ett skuldebrev verkligen blir dennes egendom? Vilka rättshandlingar krävs?

Lawline svarar

Hejsan! Tack för din fråga. För att säkerställa att en skuldebrev tillhör köparen bör ett gilitg köpeavtal upprättas för att det ska vara giltigt mellan säljaren och köparen. Detta kräver inga formkrav utan kan ske muntligt men skriftligt är att föredra från bevishänseende. Om skuldebrevet är utställd till innehavaren eller till viss man eller order krävs vidare att den faktiskt överlämnas till säljaren så att denne har besittningen över skuldebrevet(22 § SkuldebrevsL). Om skuldebrevet är utställd mot specifik betalningsmottagre ska gäldenären helst underrättas skriftligt men muntligt är även möjligt(31 § SkuldebrevsL). Dessa åtgärder krävs för att säljarens borgenärer inte ska göra anspråk på skuldebrevet. SkuldebrevsL finner Ni här:https://lagen.nu/1936:81.
Lawline RådgivareRådgivare