FrågaKÖPRÄTTÖvrigt21/10/2006

Reparation av dator

Hej! Jag har ett problem med min dator - en MacBook som jag köpte i slutet av juni. Den har haft upprepade tekniska problem, har lämnat in den en gång redan och nu, knappt två månader senare, stänger den av sig helt oprovocerat, vilket bl. a inneburit att jag förlorat viktig information. Har ett års garanti enligt Apple, men när jag lämnar in den säger de att jag måste vänta i minst två veckor på att få datorn reparerad. Under denna tid får jag ingen lånedator etc, utan måste klara mig helt solo. Vet inte hur jag ska klara detta med studier, jobb etc. Finns det något jag kan göra för att få en ersättningsdator? Finns grund för att häva köpet? Felet på datorn är för övrigt ett vanligt fel hos dessa datorer enligt personal på Apple, som inte alls var förvånade när jag presenterade mitt problem. Tack för hjälpen!

Lawline svarar

Hej! Som regel gäller att tredje gången en vara går sönder har man rätt att få en ny. Försäljaren har alltså rätt att reparera den två gånger först. 28§ i konsumentköplagen säger dock att om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen har köparen rätt att häva köpet. Så det är om du kan övertyga dem om att två veckor är för lång tid för dig att vara utan dator. men jag tror tyvärr att det kan bli svårt. Man har inte heller någon möjlighet att kräva en ersättningsvara, utan det är bara "en bonus"om försäljningsstället har möjlighet att låna ut en vara under tiden. Tyvärr. Lycka till! mvh
Magdalena ÅhlbergRådgivare