FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott21/04/2012

Drograttfylleri kräver spårämnen i blodet

Hej, Jag undrar om det är olagligt i sig att ha cannabis (spårämnen) i urinet när man kör bil i Sverige, om man kan påvisa att själva drogen har intagits i land där det är lagligt plus att spår i blodet inte existerar?

Lawline svarar

Hej, Bestämmelsen om drograttfylleri återfinns i 3 § 2 st. i lag om straff för vissa trafikbrott. Bestämmelsen är i svensk lag utformad så att det krävs att det finns spårämnen av narkotika kvar i blodet för att någon ska kunna fällas för drograttfylleri. Vid en poliskontroll kan dock både blod- och urinprov tas på en bilförare, men då blodprovet visar 0 kan föraren alltså inte fällas för rattfylla. Däremot kan denne, då urinprovet visar utslag på intag av narkotika, dömas för ringa narkotikabrott. Detta eftersom även brukande av narkotika är straffbart i Sverige (se 1 § 6 p. i narkotikastrafflagen). Annorlunda blir det dock i de fall som du nämner, där brukandet av narkotikan skett i ett land där brukande är lagligt. Det finns en bestämmelse i 2 kap. 2 § 1 p. brottsbalken, som säger att brott som begåtts utomlands ska dömas enligt svensk lag och i svensk domstol om brottet begåtts av en svensk medborgare. Detta innebär att ett brukande av narkotika kan bestraffas i Sverige, även om brukandet skett utomlands. Dock finns det en undantagsbestämmelse i samma lags 2 kap. 2 § 2 st. som stadgar att nyss nämnda bestämmelse inte gäller om gärningen är fri från ansvar på gärningsorten. Är det således lagligt att bruka narkotika i det land där cannabisen intogs, kan denna gärning inte klassas som brott och inte heller bestraffas i Sverige. Här hittar du - lagen om straff för vissa trafikbrott: https://lagen.nu/1951:649 - narkotikastrafflagen: https://lagen.nu/1968:64 - brottsbalken: https://lagen.nu/1962:700 Med vänlig hälsning, Elin Sjörén
Elin SjörénRådgivare