Fullmakt för dödsbo och legal arvsordning

Min mormor dog sommaren 2011. En dödsboanmälan upprättades korrekt av kommunen. Jag vårdar dödsboet. Det fanns 3000 kr kvar på kontot efter begravning, nu tillkommer drygt 7000 kr efter deklaration i år. Jag har behållt hennes konto av den anledningen. Fråga: Hon har tre levande barn, två är avlidna. Måste jag ha fullmakt till banken, att avsluta kontot och fördela även ifrån de två avlidna barnens myndiga barn, alltså barnbarn, eller räcker det med de tre levande barnen? Och, har dessa barnbarn rätt, lika stor rätt till dessa ca 10.000kr? Kontot ska ju avslutas och pengarna fördelas till dom som har rätt till dem.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga! För att du ska kunna röra dödsboets konton behöver du fullmakt från dödsbodelägarna att du har rätt att förvalta boet. Alla barnen har enligt lag lika rätt att ärva, som jag förstår det hade din mormor 5 barn varav 2 är döda. De 3 levande barnen ska då ärva 1/5 av arvet vardera och de femtedelar som "tillhör" respektive avlidet barn ska i sin tur fördelas lika mellan deras barn. Detta enligt 2 kap. 1 § Ärvdabalken. Om vi t. ex. säger att din mormor hade fem barn: A,B,C,D och E samt att D och E är avlidna. D har i sin tur 2 barn: F och G och E har ett barn H. Arvet efter din mormor uppgår till 10 000 kr. A,B och C ska då ha 1/5 av 10 000 kr vardera, dvs. 2 000 kr vardera. D:s barn F och G ska dela på D:s femtedel, de får alltså 1 000 kr vardera. E:s barn H ärver E:s del, dvs. 2 000 kr. Lycka till! Vänliga hälsningar,
Fanny OlssonRådgivare