FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll19/04/2012

När upphör underhållsskyldigheten för myndiga barn?

Hej! Jag har en undran ang hur länge socialen kan kräva att jag som förälder ska försörja min vuxna son? Min son är född 91 och bor hemma, då han inte har fått något arbete efter gymnasiet,han har ingen inkomst. Han har sökt bidrag från soc, men fick till svar att vi föräldrar är fortfarande underhållsskyldiga. Nu ska han och hans flickvän som är 17 år bli föräldrar i sept 2012. Min son sökte bostad och bidrag från soc, men fick svaret att så länge han bor hemma och vi inte är trångbodda, så tänker de inte hjälpa till. Nu bor både min son och hans flickvän här hemma hos oss. Vilka rättigheter har de att få hjälp från socialen? Måste de bo hos någon av föräldrarna med sitt nyfödda barn? Flickvännens föräldrahem är 3 rum på 73m2 och de bor 5 personer i det hemmet, så de är trångbodda. Jag har MS och orkar inte ha dem boende hos mig. Hur ska vi göra? Vilka rättigheter har vi? Vilka skyldigheter har socialen? tacksam för svar

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Enligt 7 kap. 1 § Föräldrabalken upphör föräldrarnas underhållsskyldighet för sitt barn när barnet fyllt 18 år om det då inte längre går i skolan. Går barnet i skolan upphör underhållsskyldigheten när barnet slutar skolan alternativt fyller 21 år. Även om barnet fortfarande går i skolan (till detta räknas inte högre studier utan endast grundskola och gymnasiet samt jämförbara utbildningar)när de fyller 21 år upphör alltså underhållsskyldigheten då, annars upphör den när barnet fyller 18 år alternativt har fyllt 18 år och sedan slutar skolan. Din son är vad jag förstår det 20-21 år gammal och har slutat skolan. Du har därför ingen underhållsskyldighet gentemot honom och har därmed ingen laglig skyldighet att länge betala för hans boende, mat osv. Jag kan inte på rak arm säga på vilka grunder socialtjänsten i er kommun fattat sitt beslut då de gör ett beslut utifrån flera olika kriterier i det enskilda fallet och jag skulle därför rekommendera dig eller din son att kontakta socialtjänsten i er kommun för att få mer information om hur de fatta sitt beslut samt hur de skulle kunna hjälpa din son, hans flickvän och deras framtida barn att ex. ha råd att ha ett eget boende och vilka krav som då skulle ställas på din son och hans flickvän. Men du har alltså ingen underhållsskyldighet längre och din son har därför ingen rätt att bli försörjd av dig. Lycka till! Vänligen,
Fanny OlssonRådgivare