FrågaKÖPRÄTTÖvrigt18/04/2012

Skadestånd vid säljares avtalsbrott

Hej. Jag skulle köpa en bil av ett företag (ej bilhandlare) för ett pris som bekräftas i mejlkonversation. Företaget har nu dragit sig trots vi var överens att jag skulle hämta bilen denna vecka. Jag sålde min bil i fredags eftersom vi var överens att jag skulle hämta bilen efter helgen. Priset var väldigt bra och motsvarande bil ligger ca 30000 högre. Kan jag kräva företaget på skadestånd?

Lawline svarar

Hej! Utan att veta så mycket om omständigheterna i just ditt fall är det svårt att klart säga huruvida du har rätt till skadestånd eller inte. Jag kommer här att redogöra för lite olika aspekter som kan vara relevanta när det gäller skadeståndsfrågan i ditt fall. Till att börja med måste det utredas huruvida ett avtal om köp av bilen har ingåtts. Enligt 1 § 1 st avtalslagen (AvtL) är ett anbud om avtal och accepterande av sådant anbud bindande för parterna. Det är endast vid vissa typer av avtal som det finns ett formkrav som måste vara uppfyllt för att avtalet ska vara gällande. Vid köp av bil finns inget sådant formkrav, avtalet kräver alltså ingen viss form för att vara giltigt. Av din fråga framgår att ni var överens om att du skulle hämta bilen efter helgen och att det slutliga priset bekräftats i ett mail. Er överenskommelse borde därför kunna ses som ett bindande avtal. Det är dock den part som gör gällande att ett avtal har ingåtts som måste bevisa att så skett. Beroende på hur mailet med bekräftelsen om det slutliga priset är formulerat, skulle det kunna utgöra ett faktum som tyder på att ni varit överens om försäljningen, och att ni alltså ingått ett avtal om försäljning. Eftersom er överenskommelse (ert avtal) gäller försäljning av bil blir någon av köplagarna tillämplig. Konsumentköplagen (KkL) är tillämplig på köp mellan konsumenter och näringsidkare. Med konsument avses "fysisk person som handlar _huvudsakligen _för ändamål som faller _utanför näringsverksamhet_" och med näringsidkare avses "fysisk eller juridisk person som handlar för ändamål som har _samband _med den _egna näringsverksamheten_" (1 § 4 st KkL). Om en näringsidkare säljer något som privatperson tillämpas alltså inte konsumentköplagen, medan den i fall då näringsidkaren säljer saker inom ramen för näringsverksamheten gäller. Den vara som näringsidkaren säljer måste inte vara av sådant slag som näringsidkaren normalt säljer, utan det avgörande för lagens tillämpning är om försäljningen kan sägas ha _samband med näringsidkarens egna näringsverksamhet_. Skulle situationen mellan dig och företaget vara så att KkL inte är tillämplig (t.ex. kanske du också är näringsidkare eller att företaget säljer bilen utan samband med näringsverksamheten) gäller istället köplagen (KöpL). Enligt båda dessa lagar utgör säljarens dröjsmål med avlämnandet av varan en grund för skadestånd (27 § KöpL & 14 § KkL). Om ni varit överens om att bilen skulle hämtas (och således avlämnas) efter helgen och företaget nu säger att de har dragit sig ut, kommer troligtvis bilen inte att avlämnas på utsatt tid. Om bilen inte avlämnas den tidpunkt som det avtalats om, eller inte avlämnas alls, föreligger ett dröjsmål med avlämnandet (22 § KöpL & 9 § KkL), och som köpare kan man då kräva skadestånd (27 § KöpL & 14 § KkL). Som köpare måste man dock, för att bibehålla sin rätt till skadestånd, inom skälig tid från det att man fått vetskap om det uteblivna avlämnandet underrätta säljaren om att man tänker kräva skadestånd (29 § KöpL & 15 § KkL). Skulle det vara så att något avtal inte anses ingånget, skulle företaget kunna vara skadeståndsskyldiga enligt principen om "culpa in contrahendo". Ersättning till följd av culpa in contrahendo utgår då avtal, trots inledande avtalsförhandlingar, ändå inte kommit till stånd. Det krävs dock att vårdslöst förfarande kan läggas motparten till last. Om så kan ske i ditt fall beror på hur era förhandlingar och mailet med priset ser ut. Ersättning enligt denna princip utgår i regel för förberedande åtgärder inför avtalets fullgörande som senare visar sig vara onödiga då avtalet inte kommer till stånd. Jag hoppas att du fått lite svar på din fråga och att du känner dig lite hjälpt på vägen! Länk till KöpL: https://lagen.nu/1990:931 Länk till KkL: https://lagen.nu/1990:932 Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare