FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt07/12/2005

Får man överlåta sin hyresrätt till sitt barn?

Ett ämne som absolut kommer bli intressant inom några månader är tvister som baseras på delad vårdnad (även kallat gemensam vårdnad?) där barnet varit skrivet hos den ena föräldern, och där samma förälder flyttar ifrån hyresrätten. Kommer barnet att ha rätt till överlåtelse av lägenheten även fast barnet inte bott där hela tiden?

Lawline svarar

En person har enligt hyreslagen rätt att överlåta sin hyresrätt till en närstående (t ex en släkting) under förutsättning att personerna varaktigt sammanbor med varandra och att den som vill överlåta inte har för avsikt att bo i lägenheten själv längre. Att varaktigt sammanbo innebär i regel att man har bott tillsammans i tre år. Överlåtelsen måste vidare medges av hyresvärden som skall göra detta om han enligt lagtexten "skäligen kan nöja sig med förändringen". Om hyresvärden av någon anledning inte går med på överlåtelsen kan man istället söka hyresnämndens tillstånd. Vid hyresvärdens/hyresnämndens bedömning tas hänsyn till person och ekonomiska omständigheter. Överlåtelsen får som sagt ske först när överlåtaren inte längre själv skall bo i lägenheten. Det finns däremot i lagen inga speciella krav på att överlåtelsen måste ske i direkt samband med samboendets upphörande. Bostadsdomstolen har i flera fall bifallit ansökningar som kommit in långt efter det att samboendet upphört. Om barnet har varit skrivet på samma adress som den förälder som vill överlåta lägenheten i tillräckligt lång tid, alltså ungefär tre år, ser jag inget hinder i att barnet under perioder bott hos den andra föräldern p g a gemensam vårdnad. Sen kan man ju förstås inte överlåta till ett alldeles för ungt barn. Det finns inte någon 18 års gräns, men det krävs att barnet är så gammalt att det är rimligt att hon eller han kan bo själv, kanske lägst 16-17 år.
Sara EdströmRådgivare