FrågaÖVRIGTÖvrigt15/04/2012

Får man bli visiterad av publikvärdar?

Hej! Innan jag som publik går in till mitt Stockholmsfotbollslags match så visiterar vanliga publikvärdar mig. Vilka befogenheter har dem att visitera mig?.

Lawline svarar

Hej Erik, och tack för din fråga! Visitering av personer av publikvärdar innan en fotbollsmatch är en intressant fråga. Egentligen har dessa publikvärdar inget laga stöd för att få visitera personer. De kan inte tvinga dig att bli visiterad. Dock är dessa evenemang frivilliga att gå på, och genom att du köper en biljett ingår du i princip ett "avtal" om att bli visiterad. Vill du inte bli visiterad kan de därmed neka dig inträde. Man får dock inte ha diskriminerande regler, som att endast visitera vissa personer som har t.ex. viss sexuell läggning eller viss etnicitet. Antingen visiterar man alla eller ingen. Med vänliga hälsingar
Lawline RådgivareRådgivare