FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt05/11/2006

Föreligger nöd?

Jag trillade i en å som rinner genom en svensk stad. Det var mörkt, strömt och iskallt i vattnet och jag for ner under ytan. Min kompis hoppade i för att hjälpa mig. Som tur var låg det en livflotte förtöjd i ån, vilken vi drog oss upp på. På grund av förvirring och chock så tog vi inte flotten direkt tillbaka till kajen utan förtöjningen lossades och vi åkte med strömmen en bit nedför ån innan vi stannade vid kajen och kröp iland. Ena årtullen var lös så det var svårt att ro in till land. Väl i land gjorde vi ett så dåligt jobb med att knyta fast båten så att den drev i väg ut till havs. Utan att vi visste om det hade någon sett att vi fallit i ån och ringt räddningstjänsten som när de hittade en tom flotte drivande trodde att vi hade drunknat. Det hade vi dock ingen aning om. Polisen försökte nå oss men våra mobiler var ju dränkta efter doppet i ån och fungerade inte. Vi har nu delgivits misstanke om egenmäktigt förfarande. Kan det verkligen finnas grund till det? Jag anser att jag befann mig i nöd när jag låg i det iskalla, strömmande vattnet och att jag därför hade rätt att använda mig av livflotten. Vi hade druckit ett par öl under kvällen innan händelsen om det spelar någon roll.

Lawline svarar

Hej, Trots att förutsättningar, d.v.s. rekvisiten, för brottet egenmäktigt förfarande är uppfyllda skall ansvar inte utdömas ifall en ansvarfrihetsgrund föreligger. Nöd regleras i BrB 24:4 ( läs http://www.lagen.nu/1962:700#K24P4) och är en allmän ansvarfrihetsgrund. Nöd föreligger när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse. För att nöd ska föreligga får gärningen inte anses som oförsvarlig. Gärningen måste vara ägnad att skydda/rädda något av betydligt större värde än det som försakas genom handlingen. I ert fall väger skyddet för liv och hälsa självklart tyngre än ett eventuellt egenmäktigt förfarande. Det är värt att notera att det inte spelar någon roll om ni misstog er och trodde att ni befann er i en nödsituation. I så fall föreligger istället s.k. putativ nöd, d.v.s. inbillad nöd. Din berättelse tyder på att förutsättningarna för nöd var uppfyllda, vilket betyder att ni inte kan ha begått brottet egenmäktigt förfarande. Att vara berusad kan påverka uppsåtsbedömningen. (Uppsåt är en förutsättning för att dömas för de flesta brotten och innebär att man har utfört gärningen med egen vilja.) Ifall en person var berusad kan rätten fingera/konstatera uppsåt hos gärningsmannen. Men när en nödsituation föreligger spelar det ingen roll om personen druckit ett par öl. Det är värt att nämna att åklagaren har bevisbördan för att bevisa att nöd inte förelåg, d.v.s. ni behöver inte bevisa att ni handlade i en nödsituation. Med vänlig hälsning
Lucas GeislerRådgivare