Ansvar för parkeringsbot när fordon stulet

Anta att min bil stjäls och senare felparkeras. Är jag då skyldig att betala dessa böter?

Lawline svarar

Hej, Felparkeringsböter kan vara av två slag som regleras i två separata lagar: lagen om felparkeringsavgift (se https://lagen.nu/1976:206), eller lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering (se https://lagen.nu/1984:318). Vilken av dessa lagar som är tillämplig i ditt fall går inte att utläsa från vad du angett i frågan. Oavsett vilken av lagarna som är tillämplig i ditt fall så ansvarar inte ägaren för boten om omständigheterna gör det sannolikt att fordonet frånhänts honom genom brott (se 4 § lagen om felparkeringsavgift respektive 7 § lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering). Hur ansvar för boten bestrids skiljer sig beroende på vilken lag som är tillämplig. Är t.ex lagen om felparkeringsavgift tillämplig ska man yrka rättelse hos polismyndigheten (se 8§). Min rekommendation är att du kontaktar utfärdaren av boten för att höra dig för närmare om rutinerna för bestridande. Vänligen
Rasmus JosefssonRådgivare