FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis14/04/2012

Vapentillstånd

Hej, min fru och jag grälade, jag var lätt berusad och hon ringde Polisen. Jag brukade dock inget våld mot henne. Hon hade varit med en älskare och jag var upprörd. Polisen höll mig enligt PL 13 i tre timmar. Dom beslagtog mina sex jaktvapen, tre i säkerhetsskåpet, tre stod utanför. Tyvärr var skåpet inte bultat. Avseende bultningen av skåpet har jag brutit mot förvaringsbestämmelserna. De vapen som stod utanför var uppenbarligen under uppsyn. Utöver vapenförvaringen är jag ej brottsmisstänkt. Kommer jag att kunna klara licenserna? Mvh, Per

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det är polismyndigheten som prövar frågan om tillstånd, vapenlagen 2 kap. 2 §. Enligt 6 kap. i vapenlagen har också polismyndigheten möjlighet att återkalla tillståndet om tex förutsättningarna för att tillståndet inte följs, eller innehavaren av tillståndet anses vara olämplig. Det är en prövning som görs av vapenhandläggarna på polismyndigheten i varje enskilt fall och tyvärr väldigt svårt för mig att svara på. Mitt råd är att ringa till din polismyndighet och samtala med handläggaren för att få reda på hur situationen ser ut. Hoppas mitt svar har hjälpt dig! Med vänliga hälsningar Kerstin Eifrém
Kerstin EifrémRådgivare