Laglottsskydd

Jag är ett särkullbarn vars far avlidit. Han skänkte bort sitt hus till sin sons hustru och hennes son, de fick 1/2 var + att hustrun fick all kvarlåtenskap. Dessa gåvobrev är daterade 4/2 2011 och han avled 30/3 2011. Kan jag åberopa ÄB 7:4 för att få min laglott?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. För att kunna få ut sin laglott genom det förstärkta laglottsskyddet i 7:4 ÄB ska egendom antingen ha givits bort under sådana omständigheter eller på sådana villkor att gåvan till syfte är att likställa med testamente. I lagtexten skiljer man alltså mellan två grupper – fall då arvlåtaren bortgivit egendom under sådana omständigheter att syftet varit att likställa med testamente samt fall då arvlåtaren bortgivit egendom på sådana villkor att syftet är att jämställa med testamente. De omständigheter som kan ligga till grund för att laglottsskyddet ska kunna åberopas är bl.a. fall då arvlåtaren gåvan när han inväntar döden. Ett typexempel är att man ger gåvan när man ligger på dödsbädden eller lider av en dödlig sjukdom. Även fall då gåvan getts tidigare ska dock också beaktas, om ändamålet med gåvan varit att ordna successionen efter arvlåtarens död. Den andra gruppen omfattar som sagt fall då gåvan innehåller villkor som gör att syftet är att jämställa med testamente. Till denna grupp hör fall då arvlåtaren genom villkor förbehåller sig nyttan av den bortskänkta egendomen. Om arvlåtaren exempelvis ger bort en fastighet men med villkoret att han ska ha fortsatt nyttjanderätt till fastigheten, är gåvans syfte att jämställa med testamente. Laglottsskyddet i 7:4 ÄB kan då åberopas. I ditt fall verkar det som att det är den första gruppen, dvs. omständigheterna, som bör ligga till grund för din talan. Din far har gett bort sin egendom en kort tid innan dödsfallet. Är det så att din far var medveten om att han inväntade döden bör du ha rätt att få ut din laglott enligt bestämmelsen i 7:4 ÄB, eftersom syftet med gåvan då kan likställas med testamente. Lycka till! Vänliga hälsningar, Louise Bjartell
Louise BjartellRådgivare