FrågaFAMILJERÄTTBodelning11/04/2012

Likadelning av giftorättsgods

Hej, Jag och min man köpte en bil för ca 2 år sedan (min man står som ägare) och lånet vi tog på den kunna vi lägga in i vårt bostadslån. Det bostadslånet har vi alltid betalt hälften av sedan vi tog det. Nu när vi ska skiljas föreslog jag att vi skulle sälja bilen för att förhoppningsvis kunna få ut 2 bilar för den. Min man tyckte att han skulle få behålla bilen och inte ge mig några pengar för de då han för 6 år sedan, då vi köpte vår förra lägenhet, betalade handpenningen för den lägenheten men egna pengar. De pengarna hade han fått via en försäkring efter att hans mor hade gått bort. Ska säga att vi inte var gifta när han betalade handpenningen eller när vi köpte bilen men vi har varit sambos i 6 år och gifte oss 2011. Har han rätt att behålla bilen helt själv med den anledningen? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Jag uppfattar din fråga som att det inte finns något äktenskapsförord som reglerar era ägandeförhållanden och gör bilen till enskild egendom. Det innebär att bilen är giftorättsgods och att den ska ingå i bodelningen (10 kap 1 § ÄktB samt 7 kap 1 § ÄktB). Det faktum att din man betalade handpenningen till er förra lägenhet spelar således ingen roll. Vid bodelning kommer bilen tas upp som en tillgång på din mans sida men du har likaväl rätt till hälften av värdet av bilen (11 kap 3 § ÄktB). Med vänlig hälsning Ester Sandgren
Ester SandgrenRådgivare